Het LIGA-meisje

05/05

beeldende kunst

Colofon:

Q.S. Serafijn dacht lang dat het LIGA meisje op de de verpakkingen van de LIGA biscuits waarmee hij opgroeide bij hem in de straat woonde. Schuin tegenover zijn ouderlijke woning dartelde de kleine, blonde prinses dagelijks uit haar sprookjeshuis op weg naar school.

LIGA bracht in de beginjaren jaren van de vorige eeuw een handig verpakt kinderbiscuit op de markt dat aan alle eisen van de toenmalige voedingsleer voldeed. De man achter dit idee was Theodoor Neutelings, een boekhouder die zich binnen de organisatie in enkele jaren tijd opwerkte tot algemeen directeur van de LIGA fabriek die toen nog gehuisvest was in Bergen op Zoom. Geïnspireerd door reclame strategieën zoals die in het buitenland werden ontwikkeld gaf Neutelings een lokale kunstenaar, de tekenaar Louis Weyts, opdracht om een beeld te ontwerpen dat het imago van de LIGA biscuits zou gaan bepalen. Het werd een blonde, lachende kleuter.

In 2013 startte de Volkskrant de serie 'Stuk van het Jaar' (het mooiste archiefstuk) en stuitte zo op het LIGA meisje wiens lachende kindergezicht op de befaamde koekdozen en verpakkingen van LIGA prijkte. Aangespoord door deze landelijke interesse spoorde de lokale pers het model op en vond in de in 2013 drieëntachtigjarige Joke De Groot - Van Broekhoven uit Bergen op Zoom het oer-model.

Q.S. Serafijn houdt er erg van om te werken met onderwerpen of thema’s die van geen enkel belang zijn.
Dat wil zeggen: zijn onderwerpen gaan niet over leven en dood, niet over religie. Ook Griekse sagen en mythen inspireren hem niet.
Maar wel: de augurk, het plooirokje, de nagelriem of het LIGA meisje.

Q.S. Serafijn gelooft dat de kunst zelf de in aanvang onbeduidende thema’s of onderwerpen optilt naar het niveau van existentiële vragen. Vragen die zich gegeven de Zeitgeist steeds anders laten formuleren en op onverwachte wijze chemische reacties aangaan met de actualiteit. Zoals nu met actuele thema’s als diversiteit en inclusiviteit.

‘Het is fijn,’ zegt Q.S. Serafijn, ‘om deze actuele thema’s met de huidige snelheid te laten botsen op reclamecampagnes zoals die bijvoorbeeld door LIGA in de vorige eeuw werden opgezet.’

Aldus tracht Q.S. Serafijn met zijn eenvoudige, iconische beelden aanzet te geven tot verse, mogelijke of onmogelijke ideeën aan de hand van bijvoorbeeld een LIGA biscuit (een augurk of een plooirokje.)

’Kunst gaat louter over liefde,’ zegt Q.S. Serafijn. ‘Liefde voor de wereld, liefde over en liefde van de wereld. En laten we ook de liefde voor de waterverf niet vergeten. Het enige wat kunst voedt en haar bestaan garandeert is: liefde. Helaas was mijn meisje aan de overkant niet het meisje van mijn LIGA dromen.’