Verleiding

23 mei 2011

Op de foto van Bas Czerwinski in NRC Handelsblad van 28 december 2010 zien we een teleurgestelde Marianne Timmer. “Door haar matige optreden bij de NK sprint werd het onzeker of Timmer zich nog wel kon plaatsen voor de WK afstanden. Timmer verliet na die 500 meter via de achteruitgang Thialf en besloot vervolgens een dag later per direct de handdoek te werpen.”
Het schilderij is een ‘portret’ van Maria Magdalena dat Titiaan in 1565 schilderde, het bevindt zich in de Hermitage in St. Petersburg. Titiaan schilderde in 1530 een ander portret van Maria Magdalena, met het bovenlichaam ontbloot. Op de foto van Czerwinski ontdoet Timmer zich van haar schaatspak.
Beide vrouwen hebben hun mond licht geopend, gekweld. Ze lijden. “Ik heb passie en liefde voor deze sport, dan is afscheid nemen altijd zwaar”, vertelt Timmer aan het dagblad.
De voormalige prostituee Magdalena levert zich na haar bekering tot het Christendom geheel uit aan het charisma van Jezus van Nazareth.
Het genie Gian Lorenzo Bernini beeldhouwde 'De Extase van de Heilige Theresia' (Santa Maria della Vittoria, Rome). De karmelietes Theresia van Ávila, getroffen door de lans van een engel blijft achter ‘in vuur en vlam door Gods liefde’. Ze kreunt.
Hoewel de stap van de Venus van Willendorf naar Titiaans 'Maria Magdalena' relatief groot is, zit er weinig ontwikkeling in de Westerse visie van mannen op vrouwen de laatste 450 jaar. Denk aan de ‘zuchtmeisjes’ in de popmuziek: Jane Birkin, Birgit Bardot, Charlotte Gainsbourg, Carla Bruni e.a.